Pages

Sunday, November 15, 2009

Agama: Puasa tiga hari sebagai ganti nazar

SAYA mempunyai tabiat yang buruk. Selepas bermuhasabah diri untuk menjadi lebih baik dan tidak mengulangi, saya bernazar menderma wang setiap kali saya sedar melakukan tabiat itu.

Masalahnya, saya sukar membuang tabiat dan tanpa disedari wang saya hampir habis didermakan.

Soalnya jika wang saya habis didermakan dan andai kata saya melakukan tabiat terbabit, tetapi bukan bermaksud saya tidak berusaha menghindarinya, bolehkah saya berpuasa bagi menggantikan nazar yang saya lakukan?

MUSYKIL

Kuala Lumpur

ANDA dibenarkan membayar kaffarah nazar (denda kerana tidak dapat menyempurnakannya) iaitu diberi tiga pilihan seperti berikut:

(1) Memberi makan sepuluh orang miskin, atau

(2) Memberi pakaian kepada mereka, atau

(3) Memerdekakan seorang hamba.

Sekiranya tidak mampu melakukan tiga pilihan terbabit, anda boleh berpuasa tiga hari sebagai ganti.

Ini berdasarkan firman Allah s.w.t, bermaksud: "Kamu tidak dikira salah oleh Allah tentang sumpah-sumpah kamu yang tidak disengajakan, akan tetapi kamu dikira salah oleh-Nya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat.

"Maka dendanya ialah memberi makan sepuluh orang miskin dari jenis makanan yang sederhana yang kamu berikan kepada keluarga kamu, atau memberi pakaian untuk mereka, atau memerdekakan seorang hamba.

"Kemudian sesiapa yang tidak dapat, maka hendaklah ia berpuasa tiga hari. Yang demikian itu ialah denda sumpahmu apabila kamu bersumpah. Dan jagalah sumpah kamu. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayat-Nya supaya kamu bersyukur." (al-Quran, al-Ma'idah (5): 89).

Perlu juga diingat, bahawa kaffarah nazar adalah sama dengan kaffarah sumpah.

No comments: