Pages

Tuesday, November 3, 2009

Agama:Tauliah isu lapuk diwarisi penjajah - Mufti Perlis

KUALA LUMPUR 2 Nov. - Isu tauliah mengajar agama adalah isu lapuk yang diwarisi sejak zaman penjajah, kata Mufti Perlis, Dr. Juanda Jaya.

Menurutnya, ia peraturan yang bersifat dua mata yang boleh 'membunuh tuannya' jika disalahgunakan malah lebih parah jika digunakan pihak tertentu yang berselindung di sebalik kedudukan sebagai penemuduga atau penyemak kelayakan sebelum diberi tauliah.

Tambah beliau, mereka yang menapis pemberian tauliah perlu telus dari segi prosedur kerana mereka bertindak bagi pihak jabatan agama dan Ketua Agama Negeri berkenaan.

"Adakah benar wujud standard dalam proses pemberian tauliah sehingga mereka yang berkelulusan agama dari institusi tinggi Islam yang diiktiraf perlu ditapis dan diselidik?

"Adakah logik mereka yang lebih rendah kemahirannya menilai kelayakan orang yang lebih tinggi kemahirannya?" soalnya dalam kenyataan di sini hari ini.

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) semalam bertindak menahan bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin ketika sedang menyampaikan ceramah di sebuah kediaman di sini dengan alasan Mohd. Asri menyampaikan kuliah tanpa tauliah.

Juanda berkata, pihak berkuasa tertinggi negara, Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam (MKI) yang dipengerusikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengkaji semula pengurusan dan peranan agensi pelaksana urusan agama bagi pihak pemerintah dan Raja-Raja Melayu.

"Ia bagi memastikan pengamalan Islam di negara ini menepati kehendak al-Quran dan Hadis," katanya.

Mengulas lanjut, beliau berasa kecewa dan melihat penahanan Mohd. Asri sebagai bersifat dendam peribadi pihak tertentu yang mahu mengaibkan pihak lain melalui permainan salah guna kuasa.

Jelasnya, usaha menyebarkan Islam dan memberi kefahaman Islam yang sahih menurut sumber asal daripada al-Quran dan al-Sunnah hendaklah disokong agar umat Islam terus maju dan keluar daripada kepompong 'taqlid' yang memudarkan Islam.

"Pihak berkuasa agama sewajarnya mengambil pendekatan nasihat dan dialog secara bersemuka dengan pihak yang tidak disenangi, bukannya menjadikan penggunaan kuasa sebagai cara yang pertama dan utama.

"Saya mencadangkan agar isu khilaf dibincang secara dialog terbuka di hadapan pihak berkuasa agama dan Ketua Agama Negeri agar wujud sikap saling menghormati antara satu sama lain supaya dapat dicari mana satu pandangan sahih dan sebaliknya," katanya.

No comments: