Pages

Friday, November 20, 2009

Agama: Status anak luar nikah

SOALAN

KAMI melangsungkan perkahwinan pada 14 November 2008, tetapi sebelum itu kami terlanjur dan isteri saya hamil sebelum kami berkahwin.

Mengikut doktor, kandungan itu sudah hampir tempoh bersalin. Jika dikira mengikut minggu, kandungan itu berusia lebih kurang 25 minggu dari tarikh berkahwin. Apakah status anak kami nanti?

WAN,
Perak

JAWAPAN
ANTARA sebab Islam mengharamkan perzinaan ialah untuk menjaga keturunan supaya tidak bercampur aduk.

Dengan itu fatwa yang dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mewartakan bahawa: "Anak zina atau anak di luar nikah (anak tak sah taraf) sama ada diikuti dengan perkahwinan pasangan ibu bapanya atau tidak hendaklah dibin atau dibintikan kepada Abdullah." (http://www.e-fatwa.gov.my/jakim/keputusan_view.asp?keyID=61).

Secara lebih lanjut mengikut mazhab Shafie, keturunan (nasab) anak dibuktikan kepada suami perempuan yang melahirkan anak apabila (1) anak itu dilahirkan selepas enam bulan Islam dari tarikh perkahwinan, dan (2) dalam masa empat tahun selepas perkahwinan itu, sedangkan ibu tidak berkahwin lagi.

Bagaimanapun, bagi masa tempoh enam bulan daripada tempoh perkahwinan, keturunan anak tidak terbukti melainkan lelaki atau suami perempuan berkata anak itu anaknya dan tidak pula berkata anak itu hasil dari zina (Ahmad Ibrahim 1999: 251).

Ada pendapat di kalangan fuqaha' seperti Ibn Sirin, Ibrahim al-Nakha'i dan Ibn Taymiyyah yang tetap membenarkan menasabkan anak zina kepada bapa yang sebenar (biological father) atas alasan maslahah anak dan masyarakat.

Dengan berbuat demikian, bapa dipertanggungjawab untuk memberi nafkah dan menjaga kepentingan masyarakat. Anak yang tiada bapa atau penjaga akan terdedah kepada perkara negatif yang bertentangan dengan ajaran Syariah itu sendiri (M. S. Sujimon 2008: 41).

Lebih-lebih lagi apabila ibu bapa sudah berkahwin. Dengan itu nasab anak tetap kepada suami kepada perempuan yang dikahwini.

Hadis Rasulullah berbunyi: "Anak adalah hamparan isteri yang sah." Ini dibenarkan selagi bapa tidak menafikan anak tersebut bukan anaknya.

Dengan itu, status anak masih dibenarkan dinasabkan kepada bapa anak itu sendiri mengikut pendapat di atas.

No comments: