Pages

Tuesday, December 22, 2009

Agama: Ilmu melalui mimpi perlu ditapis

Dr Abdul Salam Muhammad Shukri

SAYA berusia 21 tahun. Pelbagai masalah saya hadapi sejak empat tahun kebelakangan ini.

Saya mempunyai ilmu dan hingga kini masih keliru dengan diri saya. Saya mendapat ilmu dalam mimpi saya yang dialami tiga hari berturut-turut.

Dalam mimpi itu, saya bertemu dengan seorang lelaki tua lengkap berpakaian seperti seorang pendakwah. Lelaki itu datang kepada saya dan menyuruh saya sentiasa mengamalkan ayat tiga ‘Qul.’ Saya mengamalkan setiap hari sehinggalah lelaki itu datang bertemu semula dengan saya dan memberitahu saya akan dapat satu ilmu untuk menolong keluarga dan membantu orang lain.

Bolehkah saya mengubati orang dengan menggunakan kelebihan zikir asma ul-husna?

INSAN KELIRU

Pahang

SEBAGAI panduan, boleh dikatakan bahawa setiap ilmu ghaib termasuk ilmu yang diperoleh daripada mimpi perlu ditapis menerusi batas syariah. Sekiranya ia tidak bertentangan dengan syariah, ia boleh diamalkan.

Begitu juga mimpi yang anda dapat supaya mengamal bacaan tiga ‘Qul’ iaitu surah al-Ikhlas, al-Falaq dan al-Nas diterima secara umum dalam Islam.

Menggunakan kelebihan asma al-husna juga diterima. Begitu juga menggunakan doa daripada ayat tertentu dalam al-Quran, doa dan asma al-husna dibenarkan Islam terutama dalam melawan penyakit hati, rohani dan rasukan jin.

Ini diterima sebagai salah satu cara rawatan penyakit. Anda boleh mengamalkannya dengan niat membantu orang yang sakit menurut kemampuan yang ada.

Bagaimanapun, kita juga tidak boleh menafikan rawatan secara klinikal seperti perubatan moden sekarang kerana Islam membenarkannya.

No comments: