Pages

Friday, October 30, 2009

Agama:Minyak Wangi beralkohol

Soalan :

Saya ingin tahu lebih lanjut mengenai minyak wangi .Sebagai umat Islam ,adakah salah sekiranya minyak wangi yang kita gunakan mengandungi alkohol , kerana ia bukan untuk diminum.

Bagaimana pula minyak wangi beralkohol itu digunakan ketika solat atau digunakan ketika keluar berjalan serta singgah solat dimana-mana surau? Saya ada mendengar solat yang saya lakukan dengan minyak wangi beralkohol tetap sah , sebab minyak wangi yang dijual dipasaran hari ini mengandungi alkohol yang rendah dan tidak mengapa sekiranya dibawa dalam solat.

Adakah benar dakwaan itu? Minta ustaz jelaskan kedudukan perkara sebenarnya.

Along, Politeknik Sultan Mizan

Jawapan:

Memakai minyak wangi adalah amalan sifat rasullah s.a.w dan juga para malaikat.Bukan sahaja malaikat dan rasulullah suka kepada bau-bauan yang harum bahkan semua manusia suka kepada bau-bauan yang harum.Orang yang memakai bau-bauan akan mendapat pahala disisi Allah.Para ulama berbeza pandangan didalam menentukan najis atau tidak minyak wangi yang mengandungi alkohol.Ini adalah kerana:

1)Alkohol yang diletakan didalam minyak wangi merupakan alkohol yang diharuskan dan bukannya alkohol yang sejenis dengan alkohol yang berada di dalam minuman keras.

2)Menilai pandangan ulama,ada yang menyatakan haram alkohol itu adalah haram minum bukan haram memakainya.Ia termasuk dalam perkara cabang dan bukan masalah pokok.Maka ia boleh dipermudahkan setelah kita tahu huraian-huraiannya. Rasullah S.A.W bersabda :

“Permudahkan jangan kamu memayahkan”.

Oleh itu, berdasarkan kepada pandangan ulama yang menyatakan harus,maka bolehlah kita memakai diluar sembahyang dan dalam sembahyang tanpa rasa was-was.Adapun muslimat tetap tidak boleh pakai minyak wangi di tempat-tempat awam.Ianya dibenarkan untuk suami dan keluarga serta sesama muslimat sahaja,Kerana ia boleh menimbulkan fitnah kepada kaum lelaki,samada yang ada alkohol atau tidak.

2 comments:

ADMIN said...

Belija minyak wangi dari husin atau hassan,insyaalah suci lagi halal.Murah pulak 2.Tapi dah beli banyak tak dapat diskaunpun,apa kedekut ka...ha....ha..ha..

Rosidi Mat Isa - Aku warga sony said...

tak semua orang suka minyak wangi camtu. ada org mau yg branded.