Pages

Sunday, October 25, 2009

Anak luar nikah mesti bin atau binti Abdullah

FIKRAH DR.SALAM
Penolong Profesor Kulliyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan,
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Dr Abdul Salam Muhammad
Shukri

SOALAN

BOLEHKAH saya menukar bin atau binti anak saya kepada nama suami saya yang
berstatus anak luar nikah. Sekarang anak saya berusia tiga bulan dan
berbinkan Abdullah.
Jika boleh, jabatan mana yang perlu saya rujuk mengenai perkara ini?

SUE,
Johor.

JAWAPAN

KEPUTUSAN Majlis Fatwa Kebangsaan adalah jelas dalam hal ini bahawa ‘Anak
zina atau anak di luar nikah (anak tak sah taraf) sama ada diikuti dengan
perkahwinan kedua-dua pasangan ibu bapanya atau tidak hendaklah dibin atau
dibintikan kepada Abdullah.’
(http://www.e-fatwa.gov.my/jakim/keputusan_view.asp?keyID=61).
Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bertindak berasaskan fatwa itu dan orang
ramai hendaklah berpandukan kepadanya. Ini dilakukan bagi menjaga
keturunan supaya tidak bercampur aduk. Dengan itu anda tidak dibenarkan
menukar bin atau binti anak puan kepada nama suami.

myMetro

No comments: