Pages

Thursday, April 22, 2010

Soalan Agama: Solat Isyak jam 5.30 pagi

Dr.Abdul Salam Muhammad Shukri jawab

SAYA sedang mengandung anak keempat dan sudah mempunyai tiga anak. Sebagai ibu dan yang bekerja, keadaan ini membuatkan saya sangat letih dengan kerja rumah serta melayan kerenah anak.

Oleh itu, saya sering bangun tidur pada jam 5 pagi keesokannya untuk menunaikan solat Isyak dan kadang-kadang tersasar hingga jam 5.30 pagi. Adakah sah solat saya?

INGIN TAHU
Selangor

SETIAP sembahyang fardu ada waktu yang tertentu. Ini jelas apabila Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: "... sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang yang beriman, yang tertentu waktunya." (al-Quran, al-Nisa' (4): 103). Bagi waktu solat Isyak ia bermula dengan hilangnya cahaya yang merah di ufuk barat hingga naik fajar sadik sebelah timur di waktu pagi. Dengan kata lain waktu solat Isyak sangat panjang dari lepas waktu Maghrib hingga masuk waktu Subuh. Menunaikan solat Isyak dalam waktu itu adalah sah seperti yang anda lakukan. Ia adalah keringanan yang diberikan Allah bagi umat Islam. Apa yang penting tanggungjawab kepada Allah wajib ditunaikan di samping tanggungjawab yang lain yang anda lakukan.

No comments: