Pages

Thursday, April 22, 2010

Soalan Agama: Haram jampi suami

Dr.Abdul Salam Muhammad Shukri jawab

ADAKAH Islam membenarkan untuk mandi bunga menggunakan tiga jenis bunga berlainan dan limau purut berserta ayat al-Quran dan dijampi dengan tujuan supaya suami menyayangi kita?

Contohnya minyak yang mempunyai akar buluh perindu dijampi menggunakan ayat al-Quran yang dibuat anak dara saja. Sebelum itu minyak itu di jampi dengan ayat seperti berikut " Assalamualaikum, saya serahkan kepada A Bt B, tengoklah apa-apa yang boleh dibantu". Cara pemakaiannya pula, minyak berkenaan diletak pada jari manis kemudian disapukan ke bahagian mata dan mulut berserta niat " Ya Allah dan sahabat yang beriman dengannya jadikanlah (dengan niat) contohnya 'jadikan suamiku sayang kepadaku'.

RINA
Kuala Lumpur

MENJAMPI suami dengan sihir dan guna-guna tidak dibenarkan Islam. Islam mengharamkan perbuatan itu dan ia perlu ditinggalkan kerana termasuk dosa besar apabila membabitkan pertolongan selain daripada Allah. Anda hendaklah meninggalkan amalan sedemikian. Kasih sayang antara suami isteri hendaklah timbul berdasarkan perasaan semula jadi dan bukannya secara paksaan dan jampian. Allah menjanjikan perasaan itu lahir apabila ada perasaan kasih dan hormat antara kedua-dua pasangan: "Dan di antara tanda kekuasaan-Nya, Ia menciptakan untuk kamu, isteri daripada jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dengannya, dan dijadikan di antara kamu perasan kasih sayang. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan bagi orang yang berfikir." (al-Quran, al-Rum (30): 21)

No comments: