Pages

Sunday, April 25, 2010

Soalan Agama: Pinggan kena daging babi perlu disamak

Dr.Abdul Salam Muhammad Shukri

SOALAN
SAYA tinggal bersama keluarga yang beragama Kristian dan sering ke luar negara. Mereka kerap memasak daging babi, tetapi tetap menghormati saya dan tidak memasaknya apabila saya berkunjung ke rumah mereka.

Namun, saya masih ragu-ragu untuk menggunakan pinggan mangkuk di rumah mereka.

Daripada hukum Islam, jika pinggan dan periuk digunakan untuk memasak daging babi, adakah ia perlu disamak sebelum menggunakannya atau sudah mencukupi sekadar membasuhnya dengan sabun?

Saya keliru kerana ada sesetengah pendapat mengatakan periuk, pinggan dan mangkuk yang pernah digunakan untuk memasak daging babi tidak perlu disamak, tetapi yang perlu disamak hanya berkaitan dengan anjing.

FARHANA, Kuala Lumpur.

JAWAPAN
APABILA sudah pasti barangan seperti pinggan mangkuk atau periuk belanga yang digunakan terkena najis berat (mughallazah), ia perlu disamak terlebih dulu.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sucinya bejana (bekas) yang dijilat anjing adalah dengan membasuhnya sebanyak tujuh kali dengan air, termasuk satu yang utama dengan air tanah." (Hadis Riwayat Muslim)

Penggunaan bahan lain seperti sabun tidak menjadi syarat yang boleh menyucikan najis berat itu. Tinggal bersama keluarga beragama Kristian tidak boleh menyebabkan anda meninggalkan suruhan agama.

Anda perlu memberitahu mereka kehendak agama Islam. Mereka tentu memahami dan menghormati agama anda. Anda tidak perlu malu untuk berterus terang.

No comments: