Pages

Sunday, April 25, 2010

Soalan Agama: Dilema walikan anak hasil zina

Dr.Abdul Salam Muhammad Shukri jawab

SOALAN
SAYA mempunyai masalah untuk menentukan wali anak kerana sebelum berkahwin dengan isteri, saya melakukan kesilapan besar apabila berzina dalam tempoh pertunangan.

Saya ada mendengar seorang ustaz mengatakan jika anak lahir selepas enam bulan dari tarikh perkahwinan anak itu masih dikira anak sah taraf dan bapanya boleh menjadi wali.

Persoalan saya adakah benar saya masih boleh menjadi wali kepada anak saya?

KELIRU, Kuala Lumpur

Jawapan
MENGIKUT mazhab Syafie, tempoh hamil yang sabit nasab minimum adalah selepas enam bulan qamariah (mengikut hitungan tahun Hijrah) daripada tarikh perkahwinan.

Inilah yang dibenarkan Islam tanpa perlu ada keraguan. Dengan itu seorang anak menjadi anak sah taraf daripada perkahwinan yang sah. Bagi anak perempuan, bapa menjadi wali.

Tempoh enam bulan berdasarkan dua ayat al-Quran: "... sedangkan tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh mencerai susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. ..." (al-Ahqaf (46): 15), dan seterusnya "... dan tempoh mencerai susunya ialah dalam masa dua tahun ..." (Luqman (31): 14).

Jadi dua tahun tolak tiga puluh bulan adalah enam bulan. Bagaimanapun dengan berlaku dosa zina, anda menghadapi dilema seperti di atas.

Ia adalah akibat daripada perbuatan sendiri. Penyelesaiannya sama ada anda menerima seperti kenyataan di atas atau menyerahkannya kepada wali hakim.

No comments: