Pages

Monday, March 29, 2010

Agama: Menyusu anak lebih 2 tahun

Dari Utusan Online

Soalan:

APAKAH hukum menyusukan anak lebih daripada dua tahun, apakah ada dalil atau hadis yang mengatakan bahawa tidak boleh menyusukan anak melebihi dua tahun?

Adakah menyusukan anak lebih daripada 2 tahun mendatangkan penyakit bagi anak yang disusukan itu kerana susu itu akan bertukar menjadi darah setelah anak lebih dari dua tahun?

Jawapan:

Menyusukan anak lebih daripada dua tahun adalah harus terutamanya untuk maslahat si anak. Tiada nas atau hukum fikah mengharamkannya.

Cuma sesetengah ulama berpendapat ia akan melemahkan bayi kerana setiap yang disyorkan oleh Allah seperti tempoh menyusu dua tahun itu pasti ada hikmahnya kerana Allah Maha Tahu sebagai Pencipta manusia.

Penyusuan badan adalah hak anak dalam Islam, sudah tentulah ia yang terbaik dan ini telah terbukti benar melalui kajian saintifik kini.

Tiada pula sumber ditemui mengatakan ia bertukar menjadi darah selepas dua tahun. Jiran saya seorang jururawat menyusukan anaknya sehingga tiga setengah tahun.

Dia berbuat demikian setelah bertanyakan doktor yang membenarkannya berbuat demikian selama anak itu masih ingin menyusu tetapi bukan sebagai makanan utama selepas dua tahun.

Namun kebanyakan ulama berpendapat patut dihentikan selepas dua setengah tahun kerana susu itu tidak lagi berfungsi sebagai pembekal nutrien untuk membesar kepada bayi.

Juga untuk memberi peluang kepada ibu mengandung lagi kerana penyusuan badan biasanya membantut proses mengandung secara alami.

Soalan 2:

Adakah wajib tulang binatang yang diakikahkan ditanam semuanya atau terserah kepada yang berakikah atau ada di antara tulang-tulang yang boleh tidak ditanam?

Jawapan:

Tiada tuntutan terhadap tulang-tulang itu bahawa ia 'wajib' ditanam daripada nas syarie. Malahan ibadah akikah itu sendiri hukumnya sunat muakkad.

Cuma terdapat beberapa hadis melarang memecahkan tulang haiwan sembelihan aqiqah. Sunnah mengajar kita memotongnya mengikut sendi-sendi haiwan tersebut seperti hadis daripada Saidatina 'Aisyah r. a. yang bermaksud: "Yang paling afdal bagi anak lelaki (diakikahkan dengan) dua ekor kambing biri-biri yang setara keadaannya dan bagi anak perempuan (diakikahkan dengan) seekor kambing biri-biri. Dipotong pada sendi-sendi anggota (haiwan tersebut) dan jangan dipecah-pecahkan tulangnya".

Hatta ketika makan seperti satu hadis diriwayatkan oleh Abu Daud, iaitu ketika Fatimah binti Muhammad r.a. mengadakan akikah anaknya, maka Rasulullah bersabda: "Makan dan jamulah seleramu tetapi janganlah kamu memecahkan tulangnya."

Agama: Asiyah permaisuri Firaun

Dari Utusan Online

PERMAISURI Asiyah ialah isteri kepada Firaun. Beliau dikahwini oleh Firaun sejak kecil lagi, iaitu ketika berusia 12 tahun. Ketika Firaun sedang hebat melancarkan pembunuhan anak lelaki Bani Israel beramai-ramai, permaisuri Asiyahlah yang menyambut Nabi Musa ketika dihanyutkan di Sungai Nil dan menahan niat Firaun untuk membunuh baginda.

Nabi Musa diambil sebagai anak angkat oleh permaisuri Asiyah dan Firaun sendiri. Permaisuri Asiyah telah menerima ajaran Nabi Musa dan beriman kepada Allah SWT. Akan tetapi permaisuri Asiyah menyembunyikan keimanannya daripada pengetahuan suaminya Firaun.

Lama kelamaan, Firaun mengetahui juga bahawa permaisurinya telah menerima ajaran Nabi Musa dan beriman kepada Allah SWT. Firaun menjadi murka terhadap Permaisuri Asiyah.

Lalu Firaun pun pergi menemui ibu Permaisuri Asiyah dan menceritakan bahawa isterinya itu telah menderhakainya. Mendengar akan berita itu, ibu Permaisuri Asiyah datang menemuinya,

"Wahai anakku, ikut sahajalah kehendak Firaun itu," kata ibunya.

"Aku tidak akan sekali-kali kufur terhadap Allah SWT," jawab Permaisuri Asiyah.

Permaisuri Asiyah tetap dengan keputusannya iaitu mahu beriman kepada Allah SWT. Pujukan ibunya itu tidak berhasil. Firaun sangat marah, lalu diperintahkan para pegawainya menyalib Permaisuri Asiyah di tengah-tengah kota Misra. Firaun mahu penduduknya melihat bahawa dia sanggup menghukum sesiapa sahaja yang menderhakainya walaupun permaisurinya sendiri.

Permaisuri Asiyah digantung di atas palang dengan dipaku tangan dan kakinya. Alangkah terseksanya Permaisuri Asiyah ketika itu, namun Permaisuri Asiyah tetap bersabar dan tetap dengan pendiriannya mahu beriman kepada Allah SWT.

Firaun tidak boleh menahan sabar, lalu diperintahkan para pegawainya menambahkan seksaan ke atas Permaisuri Asiyah. Permaisuri Asiyah dipaksa memakan roti barli yang masin dan dikoyakkan kulit kakinya.

Nabi Musa juga menyaksikan penderitaan yang ditanggung oleh Permaisuri Asiyah, lalu Nabi Musa berdoa kepada Allah SWT agar Permaisuri Asiyah diberi rahmat oleh-Nya. Allah SWT telah memakbulkan doa Nabi Musa dengan mengarak awan agar melindungi Permaisuri Asiyah daripada panas matahari.

Dalam kezaliman Firaun, permaisuri Asiyah berdoa: "Ya Tuhanku, bangunkanlah untukku sebuah rumah disisi-Mu dalam syurga dan selamatkanlah aku daripada Firaun dan perbuatannya dan selamatkanlah aku daripada kaum yang sangat zalim." Demikianlah doa yang hebat daripada seorang wanita bergelar permaisuri. Biarpun beliau mampu untuk kembali kepada agama Firaun dan menikmati kemewahan di istana, beliau menganggap bahawa kemewahan itu bersifat rapuh dan hanya untuk sementara. Cintanya kepada Allah jauh lebih kuat serta memohon syurga di sisi Tuhan Yang Maha Kekal.

Permaisuri Asiyah diseksa oleh Firaun sehingga menghembuskan nafasnya yang terakhir. Firaun telah memerintahkan para pengawalnya supaya melontarkan sebiji batu yang besar bagi mengakhiri hidup permaisuri Asiyah. Akan tetapi, Allah SWT telah mencabut roh permaisuri Asiyah sebelum batu itu mengenainya.

Wednesday, March 24, 2010

Dubai haram alkohol dalam makanan

DUBAI - Pihak berkuasa Dubai merancang menguatkuasakan Akta 2003 yang melarang restoran menggunakan arak dalam masakan.

Penguatkuasaan itu dijangka menyebabkan beberapa makanan seperti tiramisu yang biasa dimasak menggunakan arak diharamkan di hotel-hotel.

"Walaupun banyak peraturan dikuatkuasakan dengan betul, tetapi jualan dan hidangan tidak dilaksanakan dengan berkesan," kata Ketua Pemeriksa Makanan, Ahmed Abdul Rahman Al Ali.

"Sesetengah hotel turut menyimpan coklat yang mengandungi alkohol dalam peti sejuk yang boleh dicapai kanak-kanak," katanya.

Tuesday, March 23, 2010

Biodata Tok Guru Nik Aziz


Nama: Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Tahun Lahir: 1931
Tempat Lahir: Pulau Melaka

Pendidikan:
• Sekolah Kebangsaan Kedai Lalat (3 Bulan). - 1936
• Sekolah Pondok Tok Kenali Kubang Kerian.
• Sekolah Pondok Tok Guru Haji Abbas Besut, Terengganu.
• Universiti Deobond, India – 1952.
• Lahore, Pakistan – Ilmu Tafsir Quran – 1957.
• Universiti Al-Azhar, Mesir – Ijazah Sarjana Muda Pengajian Bahasa Arab.
• Universiti Al-Azhar, Mesir – Sarjana Perundangan Islam.

Pekerjaan:
• Guru Sekolah Menengah Agama Tarbiyyah Mardiah, Panchor.
• Guru Sekolah Menengah Agama Darul Anwar, Pulau Melaka.
• Penyelia Kelas Dewasa – KEMAS.
• Guru Sekolah Menengah Maahad Muhammadi, Kota Bharu.

Politik:
• 1967 – Daftar sebagai ahli PAS.
• 1967-1969 -Pilihanraya Kecil – Ahli Parlimen Kelantan Hilir.
• 1969-1974 - Ahli Parlimen Kelantan Hilir.
• 1974-1978 - Ahli Parlimen Kelantan Hilir. (Kawasan ini ditukar nama kepada Parlimen Pengkalan Chepa).
• 1978-1982 – Ahli Parlimen Pengkalan Chepa.
• 1982-1986 - Ahli Parlimen Pengkalan Chepa.
• 1986-1990 – Ahli Dewan Undangan Negeri Semut Api Kelantan.
• 1990-Sekarang – Menteri Besar Kelantan.

Trivia Tok Guru Nik Aziz sebagai Menteri Besar Kelantan:
•Tiap-tiap pagi menjadi imam subuh dan memberi tazkirah
•40% dari gaji beliau digunakan untuk parti PAS di Kelantan.
•Rumah beliau dekat tepi masjid dibuat dari kayu dan tangga dari simen, tiada batu marmar,mozaik atau hiasan yang mahal-mahal.
•Rumah beliau tidak berpagar tiada pengawal dan tiada orang gaji pun.Siapa-siapa boleh masuk kalau nak jumpa beliau.
•Dia seorang yang warak dan zuhud.
•Sejak dulu, elaun rumah, elaun keraian, elaun buka puasa malah elaun hari raya pun tak pernah beliau ambil.
•Beliau berpesan kepada semua ahli-ahli exco yang terpilih supaya tidak menerima sebarang bentuk hadiah dari sesiapa pun kerana hadiah itu berkemungkinan adalah berupa sogokan atau rasuah yang boleh menyebabkan korupsi.

Sunday, March 21, 2010

Agama: Harus jual beli semasa waktu solat Jumaat

Dari utusan Malaysia 19.03.10

Soalan 1:

APAKAH hukum perempuan berjual beli semasa waktu solat Jumaat?

Jawapan:

Harus wanita berjual beli semasa waktu solat Jumaat. Tetapi sekiranya wanita tersebut berjual beli dengan lelaki Islam, ia dikira syubhah.

Perkara tersebut boleh menggalakkan lelaki itu meringan-ringankan solat Jumaat, terleka dengan kesibukan perniagaannya atau kerana pendapatan yang lumayan pada waktu tersebut.

Peniaga lelaki boleh sahaja mengupah seorang wanita lain menguruskan perniagaan tersebut pada waktu berkenaan atau sebagainya.

Soalan 2

Apakah hukum perempuan yang haid mengunjungi masjid dan pusara?

Jawapan:

Harus bagi perempuan dalam keadaan haid mengunjungi pusara. Ini kerana pusara bukanlah masjid. Perempuan yang dalam haid dilarang masuk ke dalam masjid.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kali ke 49 pada 19 September 2000 memutuskan bahawa: "Perempuan yang dalam keadaan haid haram berada atau duduk di dalam masjid walaupun untuk tujuan pembelajaran dan program-program keagamaan".

Soalan 3

Adakah anak-anak tiri masih perlu bertanggungjawab terhadap nafkah ibu tiri, sekiranya bapa telah meninggal, sedangkan ibu tiri telah keluar dari rumah sebelum habis idah dan ibu tiri tersebut tidak mempunyai zuriat.

Jawapan:

Anak tiri tidak bertanggungjawab terhadap ibu tiri mereka selepas idah 4 bulan 10 hari (kerana kematian suami). Tetapi Islam menentukan supaya menjaga hati dan perasaan ibu tiri tersebut dengan melakukan ihsan kepadanya seperti menjaga kebajikannya dari aspek kesihatan, makan minum dan tempat tinggal sekiranya berkemampuan.

Justeru anak-anak tiri hendaklah menunjukkan sikap berkasih sayang seperti memberi hadiah, sentiasa menziarahi sebagai penghargaan kepadanya kerana pernah menjadi isteri bapa dan sebagai mahram kekal anak tiri dan ibu tiri.

Soalan 4:

Adakah sah pernikahan pengantin perempuan yang sedang mengandung empat bulan?

Jawapan:

Sah pernikahan bagi perempuan sedang mengandung empat bulan tetapi anak yang dikandungnya adalah tidak sah taraf.

Ini bertepatan dengan keputusan Muzakarah Fatwa Kebangsaan kali ke 3 pada 21-22 Januari 1971 memutuskan bahawa: "Perempuan yang sedang mengandung anak luar nikah harus dinikahkan tetapi anaknya tidak boleh dinasabkan kepada lelaki itu, tidak dapat pusaka daripadanya, tidak menjadi mahram kepadanya dan lelaki itu tidak boleh menjadi walinya".

Soalan 5:

Dalam berpoligami, bolehkah kedua-dua isteri tinggal dalam satu rumah yang sama?

Jawapan:

Harus bagi yang berpoligami tinggal sebumbung tetapi tidak berkongsi bilik tidur. Sebaik-baiknya tinggallah secara berasingan demi menjaga keharmonian rumahtangga.

Dalam perkara ini, perlu difahami bahawa antara kemampuan suami berpoligami termasuklah kemampuan menyediakan tempat kediaman.

Soalan 6:

Bolehkah suami menuntut fasakh? Jelaskan berdasarkan hukum syarak dan undang-undang.

Jawapan:

Peruntukan undang-undang seperti seksyen 52 Bahagian v, Pembubaran Perkahwinan, Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 membolehkan tuntutan fasakh dilakukan atas beberapa alasan.

Suami juga boleh menuntut fasakh atas alasan isteri gila, murtad atau terdapat kecacatan (aib) yang tidak diketahui oleh suami semasa berkahwin.

Soalan 7:

Apakah itu majlis Sulh? Bolehkah ia memberikan saya hak untuk bersuara bagi mempertahankan hak saya.

Jawapan:

Majlis Sulh adalah merupakan salah satu prosedur untuk menyelesaikan masalah antara pasangan suami isteri sebelum masalah tersebut dibawa ke peringkat yang lebih tinggi dalam Mahkamah Syariah.

TAY 1 nombor plat paling mahal

KUALA TERENGGANU 20 Mac - Nombor pendaftaran kenderaan TAY 1 memecah rekod sebagai nombor pendaftaran termahal di negara ini apabila ia dibeli dengan harga RM220,000.

Pengarah Pengangkutan Jalan (JPJ) Terengganu, Abdul Rahman Emang Anyie berkata, walaupun sudah ada pembeli namun pembeli yang berjaya memperolehi nombor pendaftaran tersebut diumumkan minggu depan.

Beliau berkata, jika nombor pendaftaran TAN 1 merupakan harga nombor pendaftaran kenderaan termahal pernah dijual oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebelum ini, berharga RM200,090 dan namun kini 'tewas' kepada nombor pendaftaran kenderaan TAY 1 pula.

Katanya, nombor pendaftaran kenderaan TAY 1 telah dibeli dengan harga RM220,000 dan ia merupakan harga paling mahal setakat ini.

''Sebelum ini, nombor pendaftaran kenderaan tersebut dibida seramai enam yang terdiri daripada orang awam seluruh negeri," katanya kepada pemberita selepas sidang akhbar bersama Ketua Pengarah JPJ di sini hari ini.

Mengulas lanjut Abdul Rahman berkata, sejak nombor pendaftaran kenderaan TAY 1 hingga TAY 9999 dibuka untuk tempahan, ia mendapat sambutan menggalakkan daripada orang awam.

Jelasnya, sebanyak 534 nombor pendaftaran kenderaan telah dibida oleh 1,119 pemohon yang ingin memiliki nombor pendaftaran tersebut.

"Selain nombor pendaftaran kenderaan TAY 1, nombor pendaftaran kedua yang menjadi rebutan ialah TAY 8 apabila dibeli harga RM62,000,"jelasnya.

Saturday, March 20, 2010

Jejaka Lombok dianggap wira

Oleh MUZDALIFAH MUSTAPHA
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 19 Mac – Lelaki Lombok akan digelar sebagai ‘pahlawan terhandal’ sekiranya berjaya membawa pulang wanita yang berasal dari luar daerah Lombok. Pengarah Kajian Sosiologi Indonesia, Khairudin Harahap berkata, pegangan itu merupakan tradisi daripada nenek moyang Lombok yang menjadi keagungan masyarakat berkenaan.

Katanya, mana-mana lelaki yang berjaya membawa pulang isteri luar dari daerah akan dihormati dan kemudiannya terus dipanggil sebagai lelaki terhebat.

‘‘Kerana itu, kita sering mendengar lelaki Lombok melarikan anak gadis orang, ia sebagai bukti untuk ditunjukkan kepada orang kampung bahawa mereka adalah pahlawan.

‘‘Namun, tidak semestinya wanita itu harus dari Malaysia, yang penting perlu luar dari daerah Lombok,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengula punca wanita tempatan yang sering terjerumus dengan ‘cinta Lombok’ dan seterusnya akan dibawa lari oleh kekasihnya ke Lombok, Indonesia.

Mengulas lanjut, katanya, jejaka Lombok sangat dikenali sebagai lelaki yang baik, penyayang, rajin dan berbudi pekerti malah mereka bijak menguruskan kewangan.

‘‘Kerana itu, ramai anak gadis mudah terpikat dengan jejaka dari Lombok ini ekoran mereka tahu dan pakar dalam menambat hati para gadis di negara ini termasuk keluarga si gadis. Mereka tidak mengamalkan ‘ubat guna-guna’, tidak wujud sentimen bomoh.

‘‘Kebaikan mereka boleh dilihat sehingga sanggup membeli barangan yang mahal untuk si gadis seperti telefon bimbit dan minyak wangi yang tentunya sukar ditolak oleh para gadis terbabit,’’ kata beliau.

Ditanya, adakah lelaki Lombok ini benar-benar ikhlas mengahwini wanita dari luar daerah Lombok atau hanya inginkan gelaran pahlawan ekoran ramai wanita tempatan menyatakan bahawa mereka amat tersiksa apabila tiba di Lombok, kata beliau, itu hanya khabar angin sahaja.

Jelasnya, jejaka Lombok sangat menyayangi wanita dan dakwaan wanita tempatan tersiksa adalah kerana tidak biasa dengan aktiviti harian masyarakat Lombok iaitu yang perlu bekerja keras setiap hari untuk bersaing sesama mereka semata-mata untuk mencari rezeki.

‘‘Kita perlu tahu bahawa kehidupan masyarakat Lombok sangat susah, Lombok antara daerah yang paling mundur atau lebih popular sebagai daerah gersang, sehubungan itu, wanita tempatan merasakan mereka disiksa,’’ katanya.

Khairudin menjelaskan, sebenarnya wanita yang berasal dari luar lebih disayangi oleh penduduk di sana berikutan ahli politik, ketua kampung dan masyarakat di sana akan mengenakan hukuman iaitu ‘hukum adat’ (halau keluar daerah) kepada lelaki Lombok sekiranya gagal menjaga isteri mereka dengan baik.

Dalam pada itu, ditanya mengapakah kejadian wanita tempatan dilarikan lelaki Lombok sering berlaku di luar bandar berbanding di bandar, beliau berkata, warga Lombok tidak suka kehidupan di bandar kerana terlalu banyak hiburan.

Katanya, lelaki Lombok gemarkan kawasan kampung bagi memudahkan mereka mencari rezeki ekoran mereka mahir dalam bidang pertanian dan berkebun.

Sehubungan itu, katanya, mereka memilih untuk menetap di kawasan luar bandar yang mempunyai banyak estet dan dusun.

Nelayan tunda ‘yu’



Oleh TOREK SULONG
pengarang@utusan.com.my

IKAN yu gergasi seberat lebih dua tan dipercayai dari spesies purba ditemui terdampar oleh nelayan di sebuah pulau berhampiran perairan Kuala Besar dekat Kota Bharu, Kelantan, semalam.

PASIR PUTEH 19 Mac – Jeti Pengkalan Kekal Lestari iaitu kawasan pendaratan ikan di Tok Bali dekat sini menjadi tumpuan ramai apabila sebuah bot nelayan menunda masuk seekor ikan dipercayai spesies yu seberat kira-kira dua tan metrik dan sepanjang tujuh meter kira-kira pukul 11 pagi ini.

Ia merupakan kali pertama ikan sebesar itu didaratkan di jeti tersebut sejak ia mula beroperasi.

Ikan itu hanya berjaya diangkat kira-kira pukul 5 petang ini menggunakan kren bot nelayan tersebut selepas beberapa kali cubaan berbuat demikian gagal.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati orang ramai berpusu-pusu di jeti tersebut untuk melihat ikan berkenaan.

Tekong bot itu, Ek Chai Suwanpong, 46, berkata, ikan itu ditemui mati dan terapung berhampiran sebuah pulau di sekitar perairan Kuala Besar dekat Kota Bharu yang kemudiannya ditunda ke Tok Bali sejauh 20 batu nautika.

Dia yang juga seorang warganegara Thailand berkata, ikan itu terpaksa diikat dan ditunda kerana khuatir botnya yang sudah sarat dengan hasil tangkapan itu tidak dapat menampung berat ikan tersebut dan boleh menyebabkan ia karam.

“Ketika keluar dari kawasan perlindungan (pulau) kerana laut bergelora dan angin kencang malam tadi, kami temui ikan ini kira-kira pukul 8 pagi tetapi ia sudah mati.

“Berat ikan menyebabkan bot kami bergerak amat perlahan sehingga mengambil masa lebih tiga jam untuk sampai ke jeti,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Sementara itu Pegawai Penyiasat Jabatan Perikanan negeri, Azhar Jusoh berkata, pihaknya masih belum mengenal pasti jenis ikan itu tetapi berdasarkan pengamatan awal ia mungkin dari spesies yu.

Katanya, bangkai ikan itu akan ditanam bagaimanapun selepas dua minggu pihaknya akan mengorek semula tulangnya untuk tujuan kajian.

“Melalui kajian ini kita akan dapat mengetahui jenis ikan ini dan kenapa ia boleh sesat ke perairan negara ini serta sebab kematiannya,” katanya.

Tanda 100 Hari Sebelum Kematian


“TANDA 100 HARI SEBELUM MATI”

“Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanyaakan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapunsemua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar.

Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akanmengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daginglembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan denganteliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.
Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik dihati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini.
Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat.
Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

“TANDA 40 HARI”

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT.
Maka Malaikat Maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi Malaikat Maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.
Adapun Malaikat Maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

“TANDA 7 HARI”

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

“TANDA 3 HARI”

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.
Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam.
Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

“TANDA 1 HARI”

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

“TANDA AKHIR”

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum.
Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.”

Sejauh mana benar tidak dapat dipastikan...

Thursday, March 18, 2010

Biodata Zulkifli Nordin


Saya, ZULKIFLI BIN NOORDIN, dilahirkan di Kg. Carok Bemban, Batu 42, Baling, Kedah pada hari Isnin 13 Ramadhan 1381 bersamaan 19 Februari 1962.

Mendapat pendidikan awal di Ashby Road (English) Primary School, Ipoh. Bersekolah menengah di Anderson School Ipoh dan King Edward VII Taiping. Pra Universiti di Maktab Tentera Di Raja, Sungai Besi sebelum melanjutkan pengajian ke New Zealand. Pengajian A-Level di Pakuranga College, Bucklands Beach, Auckland dan akhirnya memasuki Victoria University of Wellington, New Zealand di antara 1982-1986.